приставка (см. без…).
Употребляется вместо „без…“ перед йотированными гласными: „е“, „ю“, „я“, например: безъемкостный, безъязычный.
БЕЗЪ… Пишется вместо без… перед е, ю, я, напр. безъязыкий.
безъ. Пишется вм. (без) перед е, ю, я, напр. безъязыкий.
Се у Римъ кричатъ подъ саблями Половецкыми, а Володимиръ подъ ранами. Туга и тоска сыну Глѣбову! 27—28.
И якоже пришьдъши суботѣ, и дьни освитающу, пославъ блаженыи призъва всю братию, и тако по единому вься цѣлова, плачющася и кричаща о разлучении таковааго имъ пастуха. Ж. Феод., 91 (XII в. ← ок. 1088 г.). Егда ли бы хотѣлъ къто и больнъ лежа прияти даръ тъ крьстьныи, то жена ему акы нѣкоего зъла цѣща биеться, тережеться, въпиеть, кричить, по вьсему двору кричь стоить. Златостр., 33 (XII в.). И всякъ кормчии и весь, иже в кораблих, и весь корабленик, иже по мори плаваютъ, издалеча сташа кричаще, зряще дыма сжениа его, и глаголюще: Кто подобенъ граду великому? Сл. Иппол. об антихр., 60 (XII в.). Друзии же котъкы въмѣтающе въ глубину, потапляху, по водѣ лѣтающе, въ мнозѣ радости, и прехожаху на ону страну бързо; а друзии пловуще утапаху и кричаху велми, и инѣхъ бременъ просяще двигнути. Ж. Нифонта, 370 (1219 г.). Воемъ окрестъ Кура сущимъ воеводы наказаша, аще супостаты протива имъ идуть съ кричемъ, молчати, аще ли с молчаниемъ, то кричати. Пчела, 423 (XIV в. ← XIII в.). 1159: И еще ему (Изяславу Давыдовичу) живу сущу, лежащу, приидоша надъ него князь Ростиславъ Мстиславичь и князь Мстиславъ Изяславичь, и начя кричяти, и плакати. Ник. лет. IX, 220 (XVI в.).
И слышатся лебеди когда крычатъ. Спаф., 85 (1675 г.). Блиско Гайделберга города птицы водяные живут на водѣ вѣщи: какъ лѣтятъ кричат, тогда бывает дождь и ненастье. Алф.-II, 65 (XVII в.). Никто ко мнѣ не приходилъ, токмо мыши, и тараканы и сверчки кричатъ. Авв. Ж., 16 (XVII в.).
А Половци неготовами дорогами побѣгоша къ Дону Великому; крычатъ тѣлѣгы полунощы, рци, лебеди роспущени. 9.
И въшедъшю же (в церковь) ему, ни стоя моляшеся богу, ни колѣну преклонивъ, нъ ниць на земли лежа кричаше: Прилепися земли, душа моя, оживи мя по словеси твоему, господи! Хрон. Амарт., 384 (XIII—XIV вв. ← XI в.). Потом же въсташя народи кричаще: Маврикии не умрет, но добрѣ пребывает! Там же, 431 (XV в. ← XI в.). 1418: Слышавъ же народ, яко изиманъ бысть Степанко, начаша звонити на Ярославли дворѣ вѣче, и сбирахуся людии множество, кричаху, вопиюще по многы дни: Поидем на оного боярина и дом его расхытим. Новг. 1 лет. (Комис.), 409 (XV в.).
И, притекъ, июдѣянинъ въгрузи во нь мечь. Потом же наступи на трупъ его. И кровавым мечемь махашеть, скача и пляша радостно, акы всѣх римлян убивъ. И кричаше на всѣх, акы кличем хотя снѣсти я. Флав. Полон. Иерус., 410 (XVI в. ← нач. XII в.). Грацкие же люди такоже вопияаху и кричаху на нихъ, бьющеся съ ними крѣпко. Пов. о Царьгр., 9 (нач. XVI в. ← XV в.).
... уже дьскы безъ кнѣса в моемъ теремѣ златовръсѣмъ. 23. А уже не вижду власти... брата моего Ярослава, съ Черниговьскими былями... Тіи бо бес щитовь съ засапожники кликомъ плъкы побѣждаютъ... 26—27. Тяжко ти головы, кромѣ плечю; зло ти тѣлу, кромѣ головы, — Рускои земли безъ Игоря. 44.
Не съставить бо ся корабль без гвоздии, ни правьдникъ бес почитания книжьнааго... Изб. Св. 1076 г., 2. ...а друзии добри суште без дѣтии суть и убози, а друзии нечьстиви суште дѣти имуть и богатьство и добру жизнь. Там же, 124. Потом же, Антиоху шедшю на Миды, очютив же Ирканъ, яко безъ вои суть гради его сурьскые, и устремився, и взя Медави... Флав. Полон. Иерус., 170 (XVI в. ← нач. XII в.). Яди и питью бесъ плища велика быти, при старых молчати... Поуч. Вл. Моном., 155 (1377 г. ← нач. XII в.). 1177: В то же время приѣхали к нему (Всеволоду) новгородци... и рекоша ему: „Княже, не ходи без новгородьскых сыновъ, поиди на нь одиноя с нами“. Лавр. лет., 383 (1377 г.). Видих: великъ звѣрь, а главы не имѣеть; тако и многи полки без добра князя. Сл. Дан. Зат., 19 (XVII в. ← XII в.). Аще ли же безъ всякого оружиа въсхыщение (женщины) створиша, иже убо въсхыщение створивый, рукы его усѣчени будуть... Кн. законн., 67 (XV в. ← XII—XIII вв.). Огнь горнии безь вещи есть, а долнии огнь съ вещию, да горнии огнь ужичьнъ есть сему. Шест. Ио. екз., 7 (1263 г.). Мужь мудръ безъ книгъ подобенъ есть оплоту безъ подпоръ. Изреч. Ис. и Варн., 16 (XIV—XV вв.).