ТА, мест., указ., см. тот.
см. тот.
ТА. жен. от тот.
ж. разг.
жен. к сущ. тот I
с. "и, дальше", таже – в том же знач., стар., укр. та "и", др.-русск. та, таже δέ, καί, ст.-слав. та και (Супр.), болг. та "и, итак" (Младенов 627), сербохорв. та̏ – та "как..., так и", та̏ "однако", словен. tà "да, однако". Во всяком случае, родственно местоим. *tъ (см. тот). Сравнивают с лит. tuojaũ "тотчас" (где jaũ связано с уже́, см.), гомер. τῶ "тогда", далее также с др.-инд. tāt "вследствие этого" – част. из формы отлож. п. ед. ч.; см. Бругман, Grdr. 2, 3, 998; Траутман, ВSW 311 и сл.; Вондрак, Vgl. Gr. 2, 462; Младенов 627.
tantalum
мест.;
жен. от тотсм. тот.
from тотpron.that
та см. тот
таdiejenige
см.тот
ж. р. ктот
ж. оттот quella
ТА той; ж.
I. местоим. прил. к Тот. На той стороне улицы. На той неделе. В ту пору. Посмотри на ту картину! С той стороны. С тех пор. Едим не ту пищу, какую полезно. Пришла в той же блузе.
II. местоим. сущ. Указывает на последнее из названных в предшествующей речи лиц женского пола; она. Я оглянулся на девушку, та опустила глаза. Я подозвал собаку, та подбежала.
I сокр. от телефонный аппарат
apparecchio telefonico
II сокр. от технический архивarchivio tecnico
III сокр. от транспортная авиацияaviazione da trasporto
Дахъ же има секиру и кошницю полну хлѣбовъ и соль, и показах има камень жестокъ, глаголя: сѣцита сдѣ и принесѣта собѣ дрова от луга. Прол. БАН XIV в., 19. И от облистаниа ока моего въсприят и млъни естество водноя и огнь въ водѣ, и вода въ огни ни сы и оного угашают ни оно усушают, того ради млъниа солнечнаго озарение острѣишие и свѣтлѣишиа есть, и мекка вода твръжда камене жестокаго есть. Кн. Енохова 1, 27—28 (XV в. ← XIII в.). Онъ по смѣрению ризы любя, азъ же красны и многоцѣнны, онъ рогоже положи и постелю жестоку, азъ же постелю мяхъку и теплу. Ж. Авр. Смол., 21 (XVI в. ← XIII в.). Подлежимо же есть по осязанию тепло и студено, мягко же и жестоко, плазиво, и остро, и тупо, тяжко же и легко. Единѣм же то осязанием ся разумѣетъ. ВМЧ, дек. 1—5, 205 (XVI в.). Тако же силѣ прибывше и обыкшу отрочяти мягкая снѣдь ясти, по малу обучить ѝ и жестокыи хлѣбъ ясти. Там же, 247. Безмолвию же и уединению припрягосте себе, градныхъ плищь удаляющеся, вретищемъ же острымъ тѣло свое удручяюще, и поясомъ жестокимъ чресла своя стязующе. АИ, 1, 376 (1578 г.). Поиде ... ногама босыма по тернию и по острому камению и жестокому пути. Пов. цар. Дин., 374—375 (кон. XVII в. ← XV в.).
На Дунаи Ярославнынъ гласъ слышитъ, зегзицею незнаемь рано кычеть: „Полечю, рече, зегзицею по Дунаеви; омочю бебрянъ рукавъ въ Каялѣ рѣцѣ, утру князю кровавыя его раны на жестоцѣмъ его тѣлѣ“. 37—38.
Яко же беспрѣсмене съдеръжитъ и съставлѣетъ землю богъ, никакого же имущи жестока тѣлесе, еже ю подъпьритъ и подъдръжитъ. Шест. Ио. екз., 51 (1263 г.).
Воистинну сие удивлению достоино: въ такои старости, и такие неудобные и жестокие пути претерпѣлъ (Феодорит) лѣтомъ плавающу ему по морю, зимою же на пруткошественныхъ еленехъ ѣздяще. Курб. Ист., 342—343 (XVII в. ← XVI в.).
1074: Феодосий же рече: „Положите хлѣбъ пред ним, а не вкладайте в руки ему, ать сам ѣсть...“. Исакий же всприятъ въздержанье пакы жестоко. Пов. врем. лет, 129 (1377 г. ← нач. XII в.). Аще бо брашна ся удержимъ, а телесных не удръжимся похотей, ни малы ползы сътворит ны жестокое воздеръжание отъ брашен. Измар., 16 (XVI в. ← XIV—XV вв.). Всяк бо грѣх опрочии тѣла есть, а блудяи во свое тѣло согрѣшаетъ, и аще не лишатся того жестоким покаяниемъ, то не может спастися. Там же, 49—50.
Како Соломонъ рече: Не буди жестокъ, ни нечьстивъ зѣло, да не умьреши въ безгодие свое. Изб. Св. 1076 г., 121—121 об. Видѣвъ убо благыи богъ тьрпѣние и съмѣрение отрока, обрати жестокое сердце отьца его на милость къ сыну своему. Ж. Феод., 53 (XII в. ← ок. 1088 г.). И оттуда въста Симонъ, грады вси пожигаша. ...Жестокъ же бы и яръ на идумеиски род, имъ же и губяше всю землю. Флав. Полон. Иерус., 350 (XVI в. ← нач. XII в.). Бѣ же единъ нищь именьмь Лазарь, и лежаше прѣдъ враты богатааго и желааше наестися от крупиць падающиихъ съ тряпезы богатааго, и не дадяше ему. И видяше и богатыи, отъвращаше лице свое от него, гнушаяся его, и не рече оканьныи и жестокыи тъ, яко съ человѣкъ есть, яко же и азъ. Сл. о богаче., 30 (XII в.). Тѣмь же и сумнящеся бѣси глаголаху: Что створимъ жестокому сему, понеже зѣло биеть ны и корить ны. Ж. Нифонта, 278 (1219 г.).
Усобица княземъ на поганыя погыбе, рекоста бо братъ брату: се мое, а то мое же; и начяша князи про малое «се великое» млъвити, а сами на себѣ крамолу ковати. 19.
Како зълыи онъ и без бога властелинъ онъ, како славьнѣ умьре. А с[ь] славьныи святыи духовь (так!), и таку съмрьть приятъ горьку... И рече (ангел) к нему: Тъ властилинъ вьсь зълъ сы, имяше едино дѣло добро. Изб. Св. 1076 г., 130—130 об. 1269: Того же лѣта приѣха князь Ярославъ в Новъгородъ, и нача жалити ...на Жирослава Давыдовича и на Михаила Мишинича и на Юрья Сбыславича, хотя ихъ лишити волости. Новгородци же сташа за них; князь же хотѣ из города ѣхати. Новгородци же кланяхуся ему: Княже, тѣмъ гнѣва отдаи, а от нас не ѣзди. Новг. 1 лет., 87—88 (XIV в.).
То было въ ты рати и въ ты плъкы, а сицеи рати не слышано! 17.
Исполчившимся в ты дьни июдѣом издалеча стрѣляющим, нѣкто Логин, конникь от римскаго полка, въеха въ июдѣю и разби полкъ. Флав. Полон. Иерус., 378 (XVI в. ← нач. XII в.). 1145: А вода бы больши третьяго лѣта на ту осень; а на зиму не бысть снѣга велика, ни ясна дни, и до марта. Новг. 1 лет., 27 (XIII в.). 1185: Бысть же свѣтающе недѣлѣ, возмятошася ковуеве в полку, побѣгоша. Игорь же бяшеть в то время на конѣ, зане раненъ бяше. Ипат. лет., 641—642. (XV в.). И некий от велмож резанских имянем Еупатий Коловрат в то время был в Чернигове со князем Ингварем Ингоревичем. Пов. разор. Ряз., 13 (XVI в. ← XIV в.). А в ты дни болѣзнь крестияном от великаго Ярослава и до Володимера. Сл. пог. (Б), 155 (XV в. ← XIII в.). Во дни бо ты почаша сынове Хамове озлобляти сыны Израилевы. Лож. и отр. кн., 39 (XV в.).
Не лѣпо ли ны бяшетъ, братіе, начяти старыми словесы трудныхъ повѣстіи о пълку Игоревѣ, Игоря Святъславлича! Начати же ся тъи пѣсни по былинамь сего времени, а не по замышленію Бояню. 1—2. Пѣти было пѣснѣ Игореви, того внуку. 6. Были плъци Олговы, Ольга Святьславличя. Тъи бо Олегъ мечемъ крамолу коваше, и стрѣлы по земли сѣяше. 14—15. [Жены Рускія въсплакашась, аркучи: «Уже намъ своихъ милыхъ ладъ ни мыслію смыслити, ни думою сдумати, ни очима съглядати, а злата и сребра ни мало того потрепати». 20.] Тіи бо два храбрая Святъславлича, Игорь и Всеволодъ, уже лжу убудиста. 21. А уже не вижду власти сильнаго, и богатаго, и многовои брата моего Ярослава, съ Черниговьскими былями, съ Могуты, и съ Татраны... Тіи бо бес щитовь съ засапожникы кликомъ плъкы побѣждаютъ, звонячи въ прадѣднюю славу. 26—27. [Суть бо У ваю желѣзныи паворзи подъ шеломы Латинскими. Тѣми трѣсну земля, и многи страны — Хинова, Литва, Ятвязи, Деремела и Половци сулици своя повръгоша. 31—32.] На седьмомъ вѣцѣ Трояни връже Всеславъ жребіи о дѣвицю себѣ любу. Тъи клюками подпръ ся о кони и скочи къ граду Кыеву. 35. А самъ (Всеслав) въ ночь влъкомъ рыскаше изъ Кыева... Тому въ Полотьскѣ позвониша заутренюю рано у святыя Софеи въ колоколы. 36. Аще и вѣща душа въ дръзѣ тѣлѣ, нъ часто бѣды страдаше. Тому вѣщеи Боянъ и пръвое припѣвку, смысленыи, рече, 36—37. О! стонати Рускои земли, помянувше пръвую годину, и пръвыхъ князеи! Того стараго Владиміра нельзѣ бѣ пригвоздити къ горамъ Кіевьскымъ. 37.
Многашьды бо съгрѣшаюштааго и не кауштаагося въвьржети и богъ въ напасти и въ скърби, и тѣми напастьми придеть на покаяние. Изб. Св. 1073 г. (Бод.), 157. Есть одино бервно дубово, и на томъ бервнѣ 12 соснѣ по 30 колесъ. Пов. об Акире, 197 (XV в. ← XI—XII вв.). ...устроивъ (Ирод) бо ларце, сирѣч въ скринях, възложивъ лучьшая мужа, и свеси уже по пещерамъ. И тии мужи, иже на ларцех, кладяху огнь въ устии пещерамъ. И тѣмь дымомъ издыхахуть. Флав. Полон. Иерус., 193—194 (XVI в. ← нач. XII в.). 1091: Игуменъ и черноризцы съвѣтъ створше, рѣша: Не добро есть лежати отцю нашему Феодосьеви кромѣ манастыря и церкве своея, понеже той есть основалъ церковь и черноризци совокупилъ. Пов. врем. лет, 138 (1377 г. ← нач. XII в.). Они же, не послушавше молениа царева Дарьева, начяша его убивати. Дарии же Виса рукою убо лѣвою на землю повергъ и лѣвою ногою стояше на немъ. ...Тии же нечестивии, уже не могуще его убити, съпроста боряхуся с нимъ: бѣ бо силенъ. Александр., 69 (XV в. ← XII в.). И плакашеся весь град на мног час. И егда отдохнув от великаго того плача и рыдания, и начаша совокупляти воинство свое. Пов. разор. Ряз., 10 (XVI в. ← XIV в.). Первѣе всѣхъ вшедъ восхвалимь вѣщаго го (так!) Бояна в городѣ в Киевѣ, гораздо гудца. Тои бо вѣщии Боянъ воскладая свои златыя персты на живыя струны. Задон. К-Б, 548 (XV в. ← XIV в.).
Тогда пущашеть (Боян) і̃ соколовь на стадо лебедѣи: которыи дотечаше, та преди пѣснѣ пояше старому Ярославу, храброму Мстиславу. 3.
Подъ властиу есмъ дияволеу: имь же бо кто побѣждяемъ есть, тому же е и порабощенъ. Изб. Св. 1073 г. (Бод.), 76. И вънесъше (тела Бориса и Глеба) въ ту храмину, яже бяше поставлена на мѣстѣ погорѣвъшия цьркъве. Ж. Бор. Глеб. (Усп.), 19 в (XII в. ← XI в.). Иже свѣта не приемлеть мужь, то с тѣмъ на путь не ходи. Пов. об Акире, 29 (XV в. ← XI—XII вв.). И бысть видѣти плачь и рыдание въ Иерусалимѣ, аще бо кто хлѣбъ имѣлъ, тъи бѣ яко не имѣлъ, да аще богатъ, тои акы нищь. Флав. Полон. Иерус., 197—198 (XVI в. ← нач. XII в.). 1118: И разгнѣвася (Владимир) на ты, оже то грабили Даньслава и Ноздрьчю, и на сочьскаго на Ставра, и затоци я вся. Новг. 1 лет., 21 (XIII в.). Аще узриши въ житиискыхъ вещехъ кого помагающа ти ...то противу тому идеши с любовью. Пчела, 77 (XIV в. ← XIII в.).
Тогда при Олзѣ Гориславличи сѣяшется и растяшеть усобицами; погыбашеть жизнь Даждь-Божа внука; въ княжихъ крамолахъ вѣци человѣкомь скратишась. Тогда по Рускои земли рѣтко ратаевѣ кикахуть...То было въ ты рати и въ ты плъкы, а сицеи рати не слышано! 16—17.
Яко обрѣтохъ недостоинъ сы такъ даръ, еже ми ся поучяти словесьмъ твоимъ дьнь и ношть. То мы, братия, поразумѣимъ и послушаимъ разумьныма ушима. Изб. Св. 1076 г., 3 об. Возмуть на ся (новгородцы) прутье младое, и бьють ся сами, и того ся добьють, едва слѣзуть лѣ живи, и облѣются водою студеною, и тако ожиуть. И то творять по вся дни, не мучими никим же, но сами ся мучать. Пов. врем. лет, 12 (1377 г. ← нач. XII в.). Первое, бога дѣля и душа своея, страхъ имѣйте божий в сердци своемь и милостыню творя неоскудну, то бо есть начатокъ всякому добру. Поуч. Вл. Моном., 153 (1377 г. ← нач. XII в.). А самъ (Амир) собра войска много, и собра богатества и верблюды со всей [земли] и наполни на нихъ драгаго злата аравитцкаго и камения драгаго многоцѣнного. Видѣвъ же то срацыняне, яко на рать не ходятъ тако, а не глаголаше ему ничего. Девг. Д., 155 (XVII—XVIII вв. ← XII—XIII вв.). От моря до Болгаръ, от Болгарь до Буртасъ, от Буртасъ до Чермисъ, от Чермисъ до Моръдви — то все покорено было богомъ крестияньскому языку поганьскыя страны: великому князю Всеволоду. Сл. пог. (Б), 154 (XV в. ← XIII в.).
1149: Ростиславъ же ему то отвѣча: Брате и отьце, ако ни в умѣ своемъ, ни на сердци ми того не было. Ипат. лет., 373 (XV в.).
Ступаетъ (Олег Святославич) въ златъ стремень въ градѣ Тьмутороканѣ. Тои же звонъ слыша давныи великыи Ярославь. 15.
Вышьн[ии] граждяне рѣкы и съсудъ своихъ не наплъняють ли ...до избытъка череплють, а нижьними не пекуть ся: та же бо рѣка минуеть я. Изб. Св. 1076 г., 16 об. — 17. И се же пакы инъ боляринъ того же христолюбьця, идыи нѣколи съ князьмь своимь христолюбьцьмь на ратьныя. Ж. Феод. (Усп.), 47 в—г (XII в. ← ок. 1088 г.). В тои же дьнь в тои же час от божественых промыслъ, яко назнамены, убиваху кесаряне живущих в них июдѣя. Флав. Полон. Иерус., 281 (XVI в. ← нач. XII в.). 1071: Онъ же (кудесник) по обычаю своему нача призывати бѣсы в храмину свою. Новгородцю же сѣдящю на порозѣ тоя же храмины, кудесникъ же лежаше оцепѣвъ, и шибе имъ бѣсъ. Пов. врем. лет, 119 (1377 г. ← нач. XII в.). 1185: Тоѣ же веснѣ князь Святославъ после Романа Нездиловича с Берендици на поганѣѣ Половцѣ... Тогда же Святославъ князь иде въ Вятичѣ Корачеву орудѣи дѣля своихъ. В то же время Святославичь Игорь внукъ Олговъ поѣха из Новагорода мѣсяца априля въ 23 дьнь во вторникъ. Ипат. лет., 637 (XV в.). В то же время бѣ царь силенъ на Въсточнѣй странѣ... Тъй же царь, слышавъ Александра тако славна и храбра, посла к нему послы. Ж. Алекс. Нев. (Б), 173—174 (XV в. ← XIII в.).
Яко подобаеть и по съмьрти даяти милостыню и посълати съ вѣрьныимь своя: да аще грѣшънъ будеть мьртыи (так!), грѣхы его расыплеши; аще ли е правьдьникъ, прибытъкъ будеть мьздѣ и въздаянию. И пакы тъ же въ друзѣмь словеси сътворьшиимъ пользу милостыни реку. Изб. Св. 1076 г., 246—246 об. 907: И заповѣда Олег ...даяти уклады на рускыа грады: первое на Киевъ, та же на Чернигов, на Переаславль, на Полтѣскъ, на Ростов, на Любечь и на прочаа городы. Пов. врем. лет (Радз.), 24 (XV в. ← нач. XII в.). 945: И аще створить то же грьчинъ русину, да прииметь ту же казнь, яко же приялъ еси и онъ. Пов. врем. лет, 36 (1377 г. ← нач. XII в.).
Съ тоя же Каялы Святоплъкъ полелѣя отца своего междю Угорьскими иноходьцы ко святѣи Софіи къ Кыеву. 16.
И рек[о]х ему тако: Повели тивуномъ своимъ, да вынесетъ уже тѣм же лицемъ ис полаты, да и азъ в того же образ совью. Пов. об Акире, 199 (XV в. ← XI—XII вв.).
[Жены Рускія въсплакашась, аркучи: Уже намъ своихъ милыхъ ладъ ни мыслію смыслити, ни думою сдумати, ни очима съглядати, а злата и сребра ни мало того потрепати. 20.]
[А ты, буи Романе, и Мстиславе! храбрая мысль носитъ ваю умъ на дѣло. Высоко плаваеши на дѣло въ буести, яко соколъ на вѣтрехъ ширяяся, хотя птицю въ буиствѣ одолѣти. ...Тѣми (тѣм, тѣм и) тресну земля, и многи страны — Хинова, Литва, Ятвязи, Деремела и Половци сулици своя повръгоша, а главы своя подклониша подъ тыи мечи харалужныи. 31—32.]
Церковь же разумѣваи небо суште, олтарь же — прѣстолъ вышьняаго, служителя же — аггелы божия; тѣмь же въ церкки (так!) ак[ы] на небеси съ страхъмь стои яко прѣдъ очима самого бога. Изб. Св. 1076 г., 11 об. — 12. И абие постигъ (Ирод) Иезекия, началника разбоиникомь... И того емъ, изби всю силу его. Тѣмь же и пѣсни пояху ему по сурскымь градомъ. Флав. Полон. Иерус., 184—185 (XVI в. ← нач. XII в.). 1185: Князь же Ярославъ Черниговьскии не шелъ бяше с братомь со Святославомъ, молвяшеть бо тако: «Азъ есмь послалъ к нимъ мужа своего Ольстина Олексича, а не могу на свои мужь поѣхати». Тѣмь отречѣся брату своему Святославу. Ипат. лет., 636—637 (XV в.).
Аште ли инѣхъ сѣдя осужяеши, большя себѣ брѣмена грѣховъ събирая не чюеши; того ради блаженыи Давыдъ глаголааше: Оклеветаюштааго таи ближьняаго своего сего изгоняахъ. Изб. Св. 1076 г., 98—98 об. 1185: Игорь же ...соимя шоломъ, погънаше опять к полкомъ того [дѣля], что быша познали князя и возворотилися быша. Ипат. лет., 642 (XV в.).