КОЕ, от мест. кой, что, какой, который. Кое кому достанется (песен.), какая участь.
| курск., тамб. и другие где, кое место. Кое топор-то? Кое-ка он? где он? Кое-где, инде, местами, изредка, кой-где. Кое-как, кой-как, как-нибудь; как ни попало. Уселась кое-как, тесно, едва, с трудом. Кое-что, кое-что, кой-что, кой-какия вещи, некоторые, всякая всячина. Коевадни, коегодни нареч., пермяц., сиб. ковадни, намедни, как-то, когда-то. Коевадни он сказывал мне про это. Кобкать, безголково спрашивать кое, где? ходить разиней; ковка ·об., влад. разиня, ротозей, глуповатый человек.
КО́Е см. Кой.
Дремлетъ въ полѣ Ольгово хороброе гнѣздо; далече залетѣло; не было онъ обидѣ порождено ни соколу, ни кречету, ни тебѣ, чръныи воронъ, поганыи Половчине. 11. Бориса же Вячеславлича слава на судъ приведе, и на Канину зелену паполому постла за обиду Олгову, храбра и млада князя. 15—16. Ты буи Рюриче и Давыде! ...Вступита, господина, въ злата стремень за обиду сего времени, за землю Русскую, за раны Игоревы, буего Святславлича! 29—30.
Въстала обида въ силахъ Дажь-Божа внука. Вступила дѣвою на землю Трояню, въсплескала лебедиными крылы на синѣмъ море у Дону. 19.
Жалостьно гласъ испущааше (Глеб): ...не брезѣте, братие и господье, не брезѣте, кую обиду сътворихъ брату моему и вамъ, братие и господье мои. Аще ли кая обида, ведѣте мя къ князю вашему, а къ брату моему и господину. Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 20—21 (XII в. ← XI в.). И тогда видѣ сонъ тая: Александра пришедша, мужа еи, ...глаголюща: ...нынѣ же, понеже воротися къ моему дому, безстудная, прилѣпися къ третьему мужю, къ брату моему, то не презрю обиды, но отиму тя к собѣ, аще и не хощеши. Флав. Полон. Иерус., 252 (XVI в. ← нач. XII в.). 946: Рече же имъ (древлянам) Ольга, яко: Азъ мьстила уже обиду мужа своего, когда придоша Киеву, второе, и третьее, когда творихъ трызну мужеви своему. Пов. врем. лет, 42 (1377 г. ← нач. XII в.). 1078: Положи главу свою (Изяслав) за брата своего, не желая болшее волости, ни имѣнья хотя болша, но за братню обиду. Там же, 134. 1216: И узрѣша пълкы стояща, и послаша Лариона сочьскаго къ Гюргю: Кланяемъ ти ся; нѣту ны съ тобою обиды, съ Ярославомь ны обида. Новг. 1 лет., 56 (XIII в.). 1357: Того же лѣта князь Всеволодъ езьдилъ къ митрополиту къ Олекс[ѣ]ю в[ъ] Володимерь съ жалобами на дядю на своего на князя на Василья о своихъ обидахъ, что ся ему учинило отъ него чересъ докончание. Рог. лет., 65—66 (XV в.). Братья и князи руския, гнѣздо есмя великого князя Владимеры Киевъскаго, ни в обиди есмя были ни кречету, ни черному ворону, ни поганому Мамаю. Задон. Ист.-1, 542 (кон. XVI — нач. XVII в. ← XIV в.). То ти съступалися рускии сынове с погаными татары за свою обиду. Там же, 543. А чаду моему Якову на ковыли земли не лежати на поли Куликовѣ за вѣру христьянскую и за обиду великого князя Дмитрия Ивановича. Там же. Въста обида на смирение, и разбои — на братолюбие... и ина вся въсташа неправедная на праведнаа дѣлеса. ВМЧ, апр. 1—8, 169 (XVI в.).
Въста несытость на постъ, и пианьство — на трезвость. Воста обида — на смирение, и разбой — на братолюбие. ВМЧ, апр. 1—8, 169 (XVI в.).
Богатыи обиду сътворивъ и самъ прогнѣваеться, убогыи же обидимъ и самъ примолиться. Изб. Св. 1076 г., 150. 1146: А нынѣ, княже Святославе,цѣлуи намъ хрестъ и за братомъ своимъ: аще кому нас будеть обида, да ты прави. Святославъ же рече имъ: Язъ цѣлую крестъ за братомъ своимъ, яко не будеть вы насилья никоторого же. Ипат. лет., 321—322 (XV в.). Обилия же всего добра на земли будетъ множество, и правда и святымъ житиемъ начнутъ жити людие, обиды же не будетъ. Хож. Ант. Новг., 14—15 (XVI в. ← 1200 г.). Бых яко древо, стояще при пути, да вси мимоходящеи секут е; тако и аз всѣм во обиде есмъ, зане не оградим есмъ страхом грозы твоея, аки оградом твердымъ. Посл. Дан. Заточ. (У), 55 (XVI в. ← XIII в.). И поклонишася (люди) богом суетным, и отринуше моу единство, и всѣ земля съгрѣзися неправдами и обидами, и прѣлюбодѣиством, и зло служением. Кн. Енохова 1, 34—35 (XV в. ← XIII в.). И [от] сребролюбья родиться неправда и обида. Пчела, 133 (XIV в. ← XIII в.). Проганяютъ добрыя, и[же] злыя щадять, а иже обидящихъ казнять, ти от обидъ своя люди възбранятъ. Там же, 390—391. Еклисиястъ же глаголеть о богатящихъся лихвами илиобидою, сиче рече: есть неправда люта, юже видѣхъ подъ солнцемь — богатьство от рѣзъ сбираемо. Прол. БАН XIII в., 13. 1398: И ркоша (новг. воеводы) своеи братии воеводам: Дажь, братие, тако сдумалъ нашь господинь князь великыи съ крестопреступникы съ двиньскими воеводами, лучши, братие, намъ изомрети за святую Софѣю, нежели въ обидѣ быти от своего князя великаго. Новг. 1 лет. (Комис.), 392 (XV в.). Понеже бысть въ тебѣвражда вѣчьная и прѣсѣде дому Израилеву на лукахъ, рукою вражиимь мечемь въ врѣмя печяли ихъ, и въ врѣмя обиды ихъ послѣжде. Библ. Генн. Иезек., XXXV, 5 (1499 г.).
Коли соколъ въ мытехъ бываетъ, высоко птицъ възбиваетъ; не дастъ гнѣзда своего въ обиду. 27.
1074: Приде к нему Святославъ ... рече ему Феодосий: „Се отхожю свѣта сего, и се предаю ти манастырь на сблюденье ... И се поручаю игуменьство Стефану, не дай его в обиду“. Князь же цѣловавъ его, и обѣщася пещися манастыремъ. Пов. врем. лет, 124—125 (1377 г. ← нач. XII в.).1173: Да аще богъ не дасть въ обиду человѣка проста, егда начьнуть его обидити. Ипат. лет., 559 (XV в.). ...разорѣние манастыря да не будеть, поне святыи образъ простецьскыи и не преобразует ся, поне же дѣло имуть епископи, такого манастыря не дати въ обиду, нъ отмьщати и въ первыи привести образъ. Панд. Ник., 76 об. (1296 г.). Но яко токмо съмиреномудръ бѣ (авва Иларион), словоненавистенъ и боголюбивъ добродѣтельюи покореньемъ, шествуя путь свои, и не дая въ обиду братья своея. Ф. Студ., 158 (XIV в.).
А въ обиду ми брата своего князя Скирикгаила не выдати; хто коли его приобидить любо братъ, [любо] иные которые люди, стати ми за своего брата крепко во всемъ обида его правити. Грам. кор. Владислава 1387 г. Сахаров, № 15.
∆ Уж ты гой еси матушка родимая! / Не дам я тебя змею во обиду, / Когда я буду на возрасте. Рыбн. Песни (изд. 1-е), I, 13. Не бойся ... своих гостей мы не трогаем и другим в обиду не даем. Сказки и предания Самар. края, 322. Этот конь тебя в обиду не дас, он тебя везде можот выручить! Зеленин. Ск. Пермск. губ., 95. Обветился Полкан, што я так буду караулить твою жену и в обиду никому не дам, ежли хто навернёцца. Там же, 175.
Се тебѣ, сыну и брату, написахъ от святыхъ писании и правилъ святыхъ апостолъ и богоносных отьць, изложьшихъ саны церковьныѣ по горнему образу, аще си схранишь, блаженъ будеши, аще ли преступишь или въ обиду даси, азъ о семь дѣла не имамъ. Корм. Варс., 309 об. (кон. XIV в.).
Инъгварь и Всеволодъ и вси три Мстиславичи, не худа гнѣзда шестокрилци! не побѣдными жребіи собѣ власти расхытисте! Кое ваши златыи шеломы и сулицы Ляцкыи и щиты? 32—33.
912: На пятое лѣто помяну (Олег) конь, от него бяхуть рекли волсви умрети. И призва стаиреишину конюхом, рече: Кое есть конь мъи? Пов. врем. лет (Радз. лет.), 19 об. (XV в. ← нач. XII в.). 1169: И рѣша ему: Ты намъ тако молвяше, братья вси со мною сутъ. А кое есть Андрѣевичь Володимиръ и Ярославъ, и Давыдъ? Но се ѣздиши одинъ и без мужии своихъ. Ипат. лет., 536 (XV в.). Вземь старець дѣтищь в руку своею, прѣдъ всеми глагола отрочати: „Глаголи, кое есть отьчь твои?“. Глагола дѣтище пьрстомь показая на уношу. Бысть же дѣтищь 2-ю дьнью. Прол. 1383 г., 12—12 об.