путь, ·стар. пересечь, перерезать, Слово о полку Игореве
И рече ему Буи Туръ Всеволодъ: Одинъ братъ, одинъ свѣтъ свѣтлыи — ты, Игорю! оба есвѣ Святъславличя. 7.
1153: Галичьскии же мужи почаша молвити князю своему Ярославу: ...а хочемъ за отьца твоего чьсть и за твою головы своя сложити. И рѣша князю своему: Ты еси у нас князь одинъ, оже ся тобѣ што учинить, то што намъ дѣяти. Ипат. лет., 466—467 (XV в.). Истина одина есть, а лъжи многомыслены. Пчела, 282 (XIV в. ← XIII в.).
907: И да входят (русские) в град одними вороты со царевымъ мужемъ, без оружьа, мужь 50, и да творят куплю. Пов. врем. лет (Радз.), 25 (XV в. ← нач. XII в.). 1147: Поидите по мнѣ к Чернигову, на Олговичи, доспѣваите от мала и до велика: кто имѣеть конь, кто ли не имѣеть коня, а в лодьи. Ти бо суть не мене одиного хотѣли убити, но и вас искоренити. Ипат. лет., 348—349 (XV в.). 1151: И ѣще надъ тѣмь Пересопницю и Дорогобужь еси у мене отялъ, а ты мя тако переобидилъ, а мнѣ еси Вышегородъ одинъ далъ. Там же, 429—430. В то время по Резанскои земли около Дону ни пастуси кличут, но однѣ воронѣ грають, трупу ради человѣчьскаго. Задон. Ист.-1, 543 (кон. XVI — нач. XVII в. ← XIV в.).
Луче бо е одинъ, нежели тысяшти и умрети добрѣе бештядъ: нежели имѣти чяда невѣрна. Изб. Св. 1076 г., 168 об. Аристоулъ же по емъ тысящю одину, и шед сквозѣ воя, и бѣжа в Махерунтъ. И ту пребысть одину нощь, надѣяся ину силу скупити. Флав. Полон. Иерус., 182 (XVI в. ← нач. XII в.). 1149: Лядьскии же князи рекоша ему: Мы есмь у тебе близъ, а одиного себе оставимъ стеречи землѣ своея, а два к тобѣ поѣдета. Ипат. лет., 384—385 (XV в.). 1236: И, пришедъ, (Ярослав) сѣде в Кыевѣ на столѣ; и державъ новгородцевъ и новоторжцевъ одину недѣлю и одаривъ я́, отпусти проче. Новг. 1 лет., 74 (XIV в.). Трудно есть собрати стогъ имѣния за много дьнии и за одинъ дьнь раздаяти удобно. Пчела, 364 (XIV в. ← XIII в.).
Римляне же, великъ труд приемлюще о приношении прьсти и дровъ, поставиша приспу за 20 и одинь дьнь. Флав. Полон. Иерус., 397 (XVI в. ← нач. XII в.).
Аще одинъ есмь здѣ, акы въ пустыни, а не есть кто пожалуя о бозѣ съ мною, да азъ душю свою предам о бозѣ, яко есмь долженъ. Флав. Полон. Иерус., 330 (XVI в. ← нач. XII в.). 1151: И тако перед всими полкы въѣха Изяславъ одинъ в полкы ратных, и копье свое изломи. Ипат. лет., 438 (XV в.). 1169: И узриша ѝ (Владимира) одиного ѣздяща, и рѣша ему: ...а кое есть Андрѣевичь Володимиръ и Ярославъ и Давыдъ, но се ѣздиши одинъ и без мужии своихъ. Там же, 536. Напасть люту терпить съ другомъ, нѣгли одинъ всеславну власть. Пчела, 64 (XIV в. ← XIII в.).
1174: Святослав же поча ему (Ярославу) молвити: Я не угринъ, ни ляхъ, но одиного дѣда есмы внуци: а колко тобѣ до него, только и мнѣ. Ипат. лет., 578 (XV в.). Въ одиномъ корабли плути можеть терпѣти, или въ одиномъ дому [бы] жити, а въ пиру съ злыми съсмѣситися без ума есть. Пчела, 249 (XIV в. ← XIII в.).
И радимичи, и вятичи, и сѣверъ одинъ обычай имяху: живяху в лѣсѣ, яко же и всякий звѣрь, ядуще все нечисто, и срамословье в них предъ отьци и предъ снохами. Пов. врем. лет, 15 (1377 г. ← нач. XII в.). И сему чюду дивуемъся, како от персти создавъ человѣка, како образи розноличнии въ человѣчьскыхъ лицих, — аще и весь миръ совокупить, не вси въ одинъ образ, но кый же своимъ лиц̠образом, по божии мудрости. Поуч. Вл. Моном., 156 (1377 г. ← нач. XII в.).
И одинъ отрокъ побѣдилъ силнаго, его же боялися вси земли. Флав. Полон. Иерус., 187 (XVI в. ← нач. XII в.). 912: И рече ему (Олегу) кудесник один: Княже! Конь, его же любиши и ѣздиши на нем, от того ти умрети. Пов. врем. лет (Радз.), 29 (XV в. ← нач. XII в.). 1157: Червняне же затворишася в городѣ. И подъѣха Володимиръ подъ городъ, и нача молвити: ...а язъ вамъ свои княжичь, а отворитеся. И одинъ с города потягнувъ стрѣлою удари в горло. Ипат. лет., 487 (XV в.).
Тура мя 2 метала на розѣх и с конемъ, олень мя одинъ болъ, а 2 лоси, одинъ ногама топталъ, а другый рогома болъ. Поуч. Вл. Моном., 162 (1377 г. ← нач. XII в.). 1172: Приде множьство половѣць, раздѣлившеся на двое: одини поидоша кь Переяславлю и сташа у Пѣсочна, а друзии поидоша по онои сторонѣ Днѣпра Кыеву и сташа у Корсуня. Ипат. лет., 555 (XV в.).
А самъ (Всеслав) въ ночь влъкомъ рыскаше изъ Кыева дорискаше до куръ Тмутороканя; великому Хръсови влъкомъ путь прерыскаше. 36.
...имъ же и себе предаяшеть, сѣмо и овамо прерища, и всюду преходя, всю от трудовъ обльгъчюшеть, яко имать от всѣхъ благословление плодимо, и мьзду сице превелику въсприяти таковыхъ трудовъ. Ж. Ф. Студ., 46—46 об. (XII—XIII вв.). Отьци и братия и чада, мати любить своя чада вскормити, естьствомъ бо суть на своя чада приходить, како и мы, грѣшници, любим ся вскормити; и тако о тѣхъ прерищющи ищеть брашна (χαι ωδε χαχεισε περιαθρουσα χαι περπεχουσα ερανιζεται) како и мы убозии снискаемъ вамъ подобная. Ф. Студ., 195—195 об. (XIV в.).
Ты же низящая глаголеши, высящая прерищеши, ти яко же страстовалъ помышляеши, яко же хотя не прилагаеши. Гр. Бог., 10 об. (XIV в.).