короткое метательное копье (См. Копьё).Упоминается впервые в «Слове о полку Игореве» (См. Слово о полку Игореве) (12 в.) как оружие русских и половцев и в русских летописях. Так, в рассказе о Липицкой битве 1216 С. названы как оружие первого удара. Слово «С.» происходит от праславянского «судлица», связанного со словом «совать», которое в древнерусском языке имело значение «метать копье». В одном из списков Новгородской летописи термин «С.» заменен, очевидно, равнозначным термином «совь».
СУЛИЦА, см. сула.
ж.
Разновидность старинного оружия в виде короткого метательного копья.
СУЛИЦА - см. Дротик.
су́лица "метательное копье", стар. (Даль), др.-русск. сулица (Пов. врем. лет, смол. грам. 1229 г. и др.; см. Срезн. III, 616 и сл.), сербск.-цслав. сулица λόγχη, словен. sȗlica "пика", чеш. sudlice "рогатина". Праслав. *sudlica, связанное с сова́ть, сую́, су́нуть; см. Педерсен, IF 5, 71; М.–Э. 4, 9; Уленбек, Aind. Wb. 354; Шарпантье, МО 13, 20 и сл. По мнению Потебни (РФВ 7, 66), далее следует сближать с др.-инд. c̨ūlas м. "копье", c̨ūlā "кол"; согласно Лидену (Arm. St. 78 и сл.), с др.-инд. c̨ūkas "игла", авест. sūkā (ж.) – то же.
су́лица
см. Дротик.
* * *
СУЛИЦАСУ́ЛИЦА, холодное оружие(см. ХОЛОДНОЕ ОРУЖИЕ), короткое метательное копье(см. КОПЬЕ), русское название дротика(см. ДРОТИК). Сулица применялась в русской коннице до конца 17 века и в последний период носила название джерид.
Термин «сулица» восходит к праславянскому «судлица» в значении «метать копье». Длина сулицы была около метра. Она состояла из тяжелого наконечника, делившегося на перо (острие) и тулею (трубку), куда вставлялось легкое и прочное древко. На заднюю часть древка в 16—17 веках часто надевали тонкую металлическую трубку (оковку). Наконечники сулицы были втульчатыми и черешковыми.
Земля тутнетъ, рѣкы мутно текуть, пороси поля прикрываютъ. 12. Уже бо Сула не течетъ сребреными струями къ граду Переяславлю, и Двина болотомъ течетъ онымъ грознымъ Полочаномъ подъ кликомъ поганыхъ. 33.
Источьници же течяаху яко и дуга въ красу стояшти. Изб. Св. 1076 г., 270 об. Ли моремь и внѣуду обитѣкая великыи окиянъ всю землю вѣтромь двизаеться и течет, идеже его вѣтрьняя нужа примѣтает. Хрон. Амарт., 65 (XIII—XIV вв. ← XI в.). Течетъ же Иорданъ быстро и чисто водою. Хож. Дан. игум., 99—100 (1496 г. ← 1113 г.). И ту на пути видѣ рѣку достоину писаниа, именемь Саватик, течеть бо сквозе Арькеи и Рафанѣи, иде же есть цесарство Агрипово, великыми струями быстру. Флав. Полон. Иерус., 443 (XVI в. ← нач. XII в.). 1180: И сташа оба полы рѣкы Влены, 2 недѣли бьяхуться обои об рѣку ту, бѣ бо рѣка та твердо текущи бережиста. Ипат. лет., 618—619 (XV в.). 1204: И увѣдавъ цесарь, посла искатъ его ...и вся мѣста обискаша, а из бъчькъ гвозды вынимаша, и видеше воду текущю, идоша прочь, и не обрѣтоша его. Новг. 1 лет., 46 (XIII в.). Донѣ, Донѣ, быстрая рѣка, прорыла еси каменныа горы, а течеши в землю Половетскую. Задон. Ист.-2, 546 (кон. XV — нач. XVI вв. ← XIV в.).
Отъ нетьлѣньна текуще потока духовьна благодатьныя струя, прѣславьныя, вься ны чюдесы своими божествьнѣ[и] напоисте. Мин. сент., 094 (1095 г.). Течаше же от устъ его сладкое учение, яко кандило добровонно. Сб. Тр. № 9, 213 об. (XIV в.).
Да будета свѣтильника на твръди небеснѣи, якоже сияти на земли; иже естьство огньное горѣ текы естъ, то тѣмъ въхлащение приложи богъ естьству, якоже не горѣ въсьпущати свѣтъ. Шест. Ио. екз., 150 (1263 г.).
Тоска разліяся по Рускои земли; печаль жирна тече средь земли Рускыи. 20—21. Галичкы Осмомыслѣ Ярославе! ...Грозы твоя по землямъ текутъ, отворяеши Кіеву врата, стрѣляеши съ отня злата стола салтани за землями. 30.
Тѣмь же до сего дьни вси июдѣи въспѣвають ему пѣсни священныя, и память тѣкущую въ вѣкы, выну обновляющися творить яко бесмертна. Флав. Полон. Иерус., 405 (XVI в. ← нач. XII в.). Уже грозы великого князя по всеи земли текуть. Задон. Ист.-1, 545 (кон. XVI — нач. XVII в. ← XIV в.). Егда же единого похоть на многы течеть, тогда подобаеть много терпѣти и не искати своея пользы. Панд. Ник. (Чуд.), 24 об. (XIV в.). Не уповаите на неправду и на въсхыщение, не желаите богатство, аще течеть, не прилагаите сердца. Библ. Генн., Псал. LXI, 11 (1499 г.).
Въ оно врѣмя Петръ въставъ тече къ гробу. Остр. ев., 4 (1056—1057 гг.). И тако рекъ, возня щитъ на главу лѣвою рукою, а десною обнажи мѣчь, идяше къ стѣнамъ въ 6 час дьне. ...Пред всѣми же течаше съ устрѣмлениемь чюднымъ. Флав. Полон. Иерус., 401 (XVI в. ← нач. XII в.). 1074: Видѣ се, яко толпа поиде, от воротъ, възведъ очи свои, видѣ единого сѣдяща на свиньи, а другыя текуща около его. Пов. врем. лет, 127 (1377 г. ← нач. XII в.). 1175: И тече на мѣсто Кузмище Киянинъ, оли нѣтуть князя, убьенъ, и почаша прошати Кузмище: Кдѣ есть убитъ господинъ? Ипат. лет., 590 (XV в.).
Болъвани же бяху мѣдяни бесчислени, колесници же серпоносны источени в камени багрянѣ, и коньници, яко мънѣти я текущая. Александр., 92 (XV в. ← XII в.). И гласъ его яко глас колесниць многъ, текущихъ на брань. Апокал., 44 об. (XII—XIII вв.).
Сѣдящю Филипу негдѣ на царьскомъ мѣсте, множество различных птиць кръмяхуся ходяще, и безъ запа текши птица на лоно Филипа царя, снесе яицо. Александр., 14 (XV в. ← XII в.). Перье възрастуть, яко же орли тещи же имуть и не трудитися. Шест. Ио. екз. Прол., 1 (1263 г.).
Звѣзды хытростию текуть, и никто же от роженыхъ безъгрѣшенъ, вся же правда человѣча яко тина злосмрадна. Яросл. сб., 97 (XIII в.). Мълвять бо нѣции баснословци, яко под землею течеть солнце и луна с прочими звѣздами. Палея толк., 18 (1406 г. ← XIII в.).
Чини ангельстии удивишася вае тьрпѣнию мученика, како не съмятеся умъ ваю, видяща ярость зверину, на вы текущую и рикающу? Стихир. 1156—1163 гг., л. 73.
А время твое течеть, аки рѣчная быстрость. Сл. и поуч. против языч., 14 (XVI в. ← XIII в.). [За] текущее временное наслаждение, безсмертно мученъ быти хощу, владычице. Требник, 409 об. — 410 (XVI в.).
...житие се наше кончаваеть, аще и не видимь, нъ течениемь убо течемь вьси чловѣци, къждо бо насъ къ своему коньцю ближе приступаеть. Златостр., 65—66 (XII в.). Но вся приемлеть смерть, по единому [пути] течемъ, егоже ни богатьствомь лзѣ ся откупити. Палея толк., 383—384 (1406 г. ← XIII в.). И о всѣхъ молюся богу изволшю, но яко сице будеть, что яко тако тружаемъся, что яко всуе течемъ. Ф. Студ., 17 об. (XIV в.).
Не устраши ся вражия неистовьства, не убоя ся плътьскыхъ болѣзнии, нъ не убоявъ ся тече на брань, премудре, нося непобѣдимое божествьное оружие. Мин. окт., 190 (1096 г.). В нихъ же нѣсть ни четвероножины, ни рольи, ни желѣзы, ни создания, ни огня, ни злата, ни сребра, ни овоща, ни вина, ни портъ, ни мясоядения, ни ино дѣло никоторое же, ли на насыщение текуть, но мокраго и сладкаго и добраго дъжя и всякоя болѣзни и тлѣния кромѣ сут. Хрон. Амарт., 48 (XIII—XIV вв. ← XI в.). Такы бо суть латини: текуть на мьздоимание и клятву свою преступять дара дѣля. Флав. Полон. Иерус., 233 (XVI в. ← нач. XII в.). Ни сниматися съ человѣкомь, смерти жажуще, иже бо отчають живот, устрѣмлениа неблюдома имать и къ сѣчи текуть без страха, не мѣдляще. Там же, 410.
Елпидифоре, неуклоньно [бо] тече ты путьмъ страдания си. Мин. нояб., 282 (1097 г.). Сынове бо ихъ въ сквьрну текуть, а отьци имъ въ лихоимание и въ грабление злая. Златостр., 105 (XII в.). Теци путемъ заповѣди божия. Корм. Варс., 308 об. (XIV в.).
Въждедая ся сущея любъве и жадания не угаси водами, нъ изгарая течаше въ слѣдъ рачителя, и душу свою положи, того подражая, страстьниче. Мин. сент., 0201 (1095 г.). 1199: От дьнь бо мнозии боголюбци познаються без лѣности тещи во слѣдъ тебе ревнующе, обрѣтше тя проводника. Ипат. лет., 714 (XV в.).
Но обаче преставися ...царскаа же (хоругви) и греческая власть къ брату его Коньстяньтину тече. Хрон. 1512 г., 370 (XVI в.).
Аще на похоть око течеть ны, тьрпѣние възьмъше удьржимъ чювьствие, и абие отбѣжить насъ. Сб. Тр. № 12, 193 об. (XII—XIII вв.).
Тѣми тресну земля, и многи страны — Хинова, Литва, Ятвязи, Деремела и Половци сулици своя повръгоша, а главы своя подклониша подъ тыи мечи харалужныи. 32. Инъгварь и Всеволодъ, и вси три Мстиславичи, не худа гнѣзда шестокрилци! не побѣдными жребіи собѣ власти расхытисте! Кое ваши златыи шеломы и сулицы Ляцкыи и щиты? 32—33.
Изидуть живущии въ градѣх и пожьгуть и въжьгуть въ оружиихъ, и щиты и тятивы и копья и лукы и стрѣлы и жезлы ручныя и сулици огнемь ижьгуть. Хрон. Амарт., 187 (XIII—XIV вв. ← XI в.). И сулици, из лукъ пущаемы, шюмяще, стрѣлы помрачиша свѣтъ. Флав. Полон. Иерус., 301 (XVI в. ← нач. XII в.). Бяше же златъ пръстень с каменемъ, въ камени бяше избраженъ образъ солнечьныи, и глава лвова, и сулица. Александр., 12 (XV в. ← XII в.). 1035: И абие узрѣ текущихъ к шатру и блистаниа сулиць и мечное льцание. Переясл. лет., 37 (XV в.). Испытаем мечевъ своих литовъскых о шеломы татарскыя, сулицъ немецъкых баиданы бесерменьскыя. Задон. Ист.-1, 542 (кон. XVI — нач. XVII в. ← XIV в.).
1231: Потом же видивъ брата добрѣ борющася, и сулици его кровавѣ сущи, и оскѣпищю исѣчену от даренья мечеваго. Ипат. лет., 768 (XV в.).
Большой Энциклопедический словарь. 2000.