муж. птица Picus, из семьи лазунов. Д. зеленый, краснолобый, поболее дрозда, P. viridis. Д. пестрый, гузка и затылок алые, P. major; серый, P. canus; малый, P. minor, с воробья. Д. трепалый, P. tridactylus. Д. черный, желна, пчельник, P. martius. Дятел и дуб продалбливает. Кабы на дятла да не свой носок, никто бы его не нашел! Дятел мох долбит в избе, к покойнику. Дятельный, дятловый, к дятлу относящийся. Дятловина жен. место в дереве, во пне, издолбленное дятлом. Дятловина, дятлана, дятельник, дятловник, растение кашка, треушник, трилистник, клевер, разных видов: Trifoliumagrarium, дикий хмель, хмелюк, хмель полевой, макушка; Т. alpestre, кашка, красная кашка, коновальчик; Т. arvense, котятник, котовник, пуховая трава, пушки; Т. hybridum, светлебей? дятельник, шведскии клевер; Т. medium, красная кашка, дятельник; Т. montanum, белоголовка, кукушка, коневник, коновальчик; Т. pratense, дятлина или кашка красная, трилистник, троян, троезелье, дятельпик, дятловина, подорожник? медовик, троица, макушка, лапушка; Т. repens, медовик, белая кашка, белая дятловина, Т. spadiceum, голубиный хмель, черный хмель, луговой.
ДЯ́ТЕЛ, -тла, муж. Лесная лазящая птица с сильным клювом. Семейство дятлов. Долбит как дятел (много раз повторяет одно и то же; неод.).
| прил. дятловый, -ая, -ое.
-тла, м.
Лесная птица с длинным и острым сильным клювом, добывающая пищу из щелей и трещин древесной коры.
Вот откуда-то перескочил на дуб дятел и, припав к стволу, долбит длинным клювом старое дерево. М. Пришвин, Птичье кладбище.
ДЯ́ТЕЛ, дятла, муж. Лесная лазящая птица. Дятел, долбя клювом кору деревьев, добывает насекомых.
м.
Лесная птица с длинным, сильным клювом, позволяющим ей долбить кору и древесину и добывать пищу из выдолбленных щелей, трещин.
Пророческая птица, символ магической силы, страж королей и деревьев. В греко-римской мифологии дятел посвящен Зевсу (Юпитеру), Аресу (Марсу), Сильвану, Тио-ре и Триптолему. Охранял Ромула и Рема. Дятел - арийская птица грозовых облаков. В христианской символике - это дьявол и ересь, подрывающие веру и человеческую природу. Для протоисторических индейцев Америки - птица войны.
дя́тел род. п. дя́тла, укр. дя́тел, дя́клик (из дя́тлик), русск.-цслав. дятьлъ, болг. де́тел, сербохорв. дjе̏тao, род. п. дjе̏тла, словен. dė́tǝɫ, др.-чеш. dětel, слвц. d'atel, польск. dzięcioɫ, в.-луж. dźećelc, н.-луж. źeśelc. Праслав. *dętьlъ из *dьlbtьlъ "долбящий" со стар. диссимиляцией l – l > n – l; см. долби́ть (Миккола, Ursl. Gr. 1, 104; Mél. Pedersen 410 и сл.; Махек, LF 54, 235 и сл.; 64, 468; Recherches 71; ZfslPh 20, 51; Голуб 39). По знач. ср. укр. довба́ч, довба́ло "дятел", нем. Baumhauer, с.-в.-р. клеве́ц (Рыбников), долби́лка – то же, арханг. (Подв.); из дя́тел, по народн. этимологии – дегтя́рь, дехтя́рь – от деготь. Менее достоверно сравнение дя́тел с лтш. dim̃t, dìmstu, dęmu "греметь, звенеть"; см. Бернекер 1, 190 и сл.; М. – Э. 1, 468; Булаховский, ОЛЯ 7, 110.
•
• [См. Мошинский, JP, 33, 1953, стр. 364 и сл. – Т.]
муж.;
орнит. woodpecker зеленый дятел ≈ green-peak, yaffil, yaffleм. зоол. woodpecker.
дятелSpecht
дятел м Specht m 1a
м
Specht m
м.
pic m
зеленый дятел — pivert m
м.
pico m, pájaro carpintero, picamaderos m
зеленый дя́тел — picoverde m
м.
1)picchio
2)жарг. delatore
ДЯ́ТЕЛ -тла; м. Лесная птица с длинным и сильным клювом, добывающая пищу из щелей и трещин древесной коры. Долбит, как д. (о человеке, который без конца повторяет одно и то же).
◁ Дя́тловый, -ая, -ое.
Игорь къ Дону вои ведетъ! Уже бо бѣды его пасетъ птиць по дубію. 9.
А уже бѣды их пасоша птицы крылати под облак лѣтят. Задон. Унд., 537 (XVII в. ← XIV в.).
Тако же и ина нѣкая красьна сущи отроковица, дѣвьствомь украсившися, ята бысть яко хульствовавъши цесарема и идоломъ ... и продаша ю на лодью, заповѣдающе пасущему ея пояти ю и приносити от нея по вся дьни златиць три. Хрон. Амарт., 327—328 (XIII—XIV вв. ← XI в.). Да пасеши люди сия, яже есть приобрѣлъ кръвию своею Христосъ, истиньныи богъ нашь. Патер. Син., 24 об. (XI в.). 1206: И да ему отьць крестъ честны и мечь, река: ...нынѣ даю ти пасти люди своя от противныхъ. Лавр. лет., 422 (1377 г.).
Пасе же (Иаков) ерусалимьскую церковь в многы уча от елинъ, и от июдѣи обращаше къ богу. Лобк. прол., 54 об. (1262 г.). И пасъ (Иоанн) люди божия и преподобно церковь управивъ лѣтъ 13 и мѣсяць 5. Прол. нач. XIV в., 5. И тако ему живущю въ дьни своя и землю свою пасущю правдою, мужьствомъ же и смысломъ. Илар. Сл. Зак. и Благ. (Сб. 1414 г.), 59.
Отстоить же от лавры рѣка попьрище одино. Обычаи же имяху старьци даяти льву, да ходить и пасеть ѝ (осла) по краю святаго Иердана. Патер. Син., 74 об. (XI в.). Помысли убо нѣчто мудрыи Александръ, и ту пасомаа стада пригнавъ, отъ дрѣва вѣтвь отсѣкъ, привяза къ хвостомъ их и въ слѣдъ по воехъ погнаша стада. Александр., 59 (XV в. ← XII в.). Глагола ему правьдныи: то или азъ есмь земнаго цесаря рабъ, да ему пасу овьца, то ни хытрости имамъ такого обычая, якоже пасти овьца и козы и козлища. Ж. Нифонта, 363 (1219 г.). Ови прилежаще польскыхъ зрацѣхъ скоты и коня пасуть, и от нихъ десятину богови дающе спасуться. Прол. БАН XIII в. (март.), 7 об. И егда посылаше его на кое орудие ... повеляше льву набъдѣти осьля. Львъ же по вся утра емля усты узду, и всь дьнь пасяше. Ж. Саввы Освящ., 257—259 (XIII в.).
Паличею, святыи, от бога ти даною, люди твоя паси на пажити животьнѣи, звѣри же невидимыя и неукротимыя съкруши подъ ногама тебе поющеихъ. Мин. сент., 015 (1095 г.). Божиемь причьтъмь твоимь изволенъ священномученикъ Вавуло словесьное пасти стадо твое. Там же, 036. Тъгда глагола ему папа: Отьче, тебе есть повелѣлъ святыи духъ божия пасти овьца. Ж. Нифонта, 365 (1219 г.). Се же сбысться прореченье блаженаго отца нашего Феодосья, добраго пастуха, иже пасяше словесныя овця нелицемѣрно ... блюда ихъ и бдя за ня. Пов. врем. лет, 140 (1377 г. ← нач. XII в.).
Бишася день, бишася другыи; третьяго дни къ полуднію падоша стязи Игоревы. 18.
Немощно бо ему бысть высоты ради, под нимь подтече, прободѣ под чрѣво слона, понуди звѣрь пасти на ся. Флав. Полон. Иерус., 168 (XVI в. ← нач. XII в.). И огнь възгнѣщше под стѣною, распалѣвшеся пламенемъ во мнозѣх мѣстех, и размякши земли, и абие падоша стѣны. Там же, 280. 1187: И шибе громъ и мълния, и падоша вси людье, и церкы загореся. Новг. 1 лет., 38 (XIII в.). Не бо нъ и прутие от съдьржания пущаеть сокъ. Егда ли раступиться, то скоро паде, не имѣя чимь ся опрѣти. Златостр., 98 (XII в.). Аще кто в лѣсѣ дровъ рубля не постережеть, но падъ дерево и убиеть вола или осла, или кый бо скотъ, дасть животину за животину... Кн. законн., 51 (XV в. ← XII—XIII вв.). Единъ мужь погуби всѣ вои, посредѣ же стоить кровавъ, кореньемъ желѣзнымъ подътверженъ, и не хощеть пасти. Пчела, 46 (XIV в. ← XIII в.). 1328: Того же лѣта погорѣ Юрьевъ Нѣмецьскыи всь и божници ихъ, и полаты каменыи, скрушившеся, падоша. Новг. 1 лет., 98 (XIV в.).
Глагола имъ Иисус: „Азъ есмь“. Стояше же Июда, иже прѣдаяше, съ ними. Да яко рече имъ, — азъ есмь, — идошя въспять и падошя на земли. Остр. ев., 177 (1056—1057 гг.). И митрополита обиде ужасъ, бяше бо и не твьрдо вѣруя къ святыма, и падъ ниць просяше прощения. Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 32 (XII в. ← XI в.). И приях отвѣтъ царевъ и падохъ, и поклонихся цесареви. Пов. об Акире, 131 (XV в. ← XI—XII вв.). И потом приступивъ, Архелаи тихо паде пред ногама цесаревыма. Флав. Полон. Иерус., 246 (XVI в. ← нач. XII в.). Александръ же ... вниде в церковъ святыя София и, пад на колѣну пред олътаремъ, нача молитися со слезами. Ж. Алекс. Нев. (Б), 162 (1486 г. ← XIII в.).
1144: В то же лѣто паде снѣгъ великъ въ Киевьскои сторони коневи до черева на Великъ дьнь. Ипат. лет., 314 (XV в.). Яко же и въ Фивахъ егупьтьскыхъ, кьде тъчию дъждь великъ падетъ въ зное. Шест. Ио. екз., 226 (1263 г.). Токмо азъ ... аки трава ... в застѣньи растущи, на нюже ни солнце сияеть, ни дождевныя крапли с небеси идутъ, ни утреняя роса падетъ. Посл. Дан. Заточ. (Т), 102 (XVII в. ← XIII в.).
И брани бывши, падоша от Александра 10 тысящь, а прочии разбѣгошася. Флав. Полон. Иерус., 182 (XVI в. ← нач. XII в.). И при тои брани падѣ римлянъ 11 тысящь и съ помощникы. С ними же сотникъ Еутии падѣ. Там же, 322. 971: И рече Святославъ воемъ своимъ: Уже намъ сде пасти; потягнемъ мужьски, братья и дружино! Пов. врем. лет, 50 (1377 г. ← нач. XII в.). Царь же, видя свои полкы мнозии падоша, и нача вельми скорбети и ужасатися, видя своея силы татарскыя множество побьеныхъ. Пов. разор. Ряз., 12 (XVI в. ← XIV в.).
Хоштеши ли видѣти падение борюштиихъся съ тобою, покаися о грѣсѣхъ, и врази твои падуть. Изб. Св. 1073 г., 70 об. Не съгрѣшяи въ мъножьствѣ граду, ни [н]изъложи себе въ народѣ, падошя надѣюштеся на ня. Изб. Св. 1076 г., 141 об. — 142. И възъпи гласомь велиемь глаголя: Паде Вавулонъ великыи, и бысть жилище бѣсомъ. Сл. Иппол. об антихр., 56 (XII в.).
Народи убо трепещуть, видящи тя земьныихъ всѣхъ противьныихъ съборьць, и подъ ногама ти, мьсльнии, падуть, и покаряють ся крѣпости ти, арх[и]стратиже великыи. Мин. нояб., 326 (1097 г.). Тако же и парфѣ, владѣюще над тысящею градовъ, и кархидонии, великаго Анива имѣюще цесаремъ и фуникиискым благородством хвалящеся, под Скифиновою десницею падоша. Флав. Полон. Иерус., 277 (XVI в. ← нач. XII в.). И потомъ вся взята быша и падоша под супостаты. Там же, 461.
1272: А злии человѣци падоша на грабежи: что въ церквахъ, все разграбиша, бога не боячеся. Новг. 1 лет., 90 (XIV в.). Мужь ворочаяся языкомъ, падеть въ зло. Пчела, 228 (XIV в. ← XIII в.).
Аште къто старъ и немоштьнъ и отънемоглъ, рекше не можеть чрьньць быти, то како можеть покаятися и не пасти. Изб. Св. 1076 г., 202—202 об. Трупъ же бысть въ раи: ту бо Адамъ прельстивъся паде. Сл. Иппол. об антихр., 103 (XII в.).
И нача болма болѣти, язи падши на нем при старости и печали. Флав. Полон. Иерус., 238 (XVI в. ← нач. XII в.). Такъ похоть посѣщениа падѣ на них, яко всѣмь сьрдьцемъ забыша своих сродникь ... акы [чюжими] руками, сѣчаху. Там же, 463. 1277: Страхъ же великъ и ужасть паде на городѣ, и быша, аки мьртвѣ, стояще на забролѣхъ города. Ипат. лет., 878 (XV в.). Аще же человѣчьска страсть падеть на нь, или жена ему умреть, забываеть, яже писал, и ины гласы пѣсньны приносить. Пчела, 405 (XIV в. ← XIII в.).
983: И рѣша старци и боляре: Мечемъ жребий на отрока и дѣвицю; на него же падеть, того зарѣжемъ богомъ. Пов. врем. лет, 58 (1377 г. ← нач. XII в.).
Тогда врани не граахуть, галици помлъкоша, сорокы не троскоташа, полозіе ползоша только. Дятлове тектомъ путь къ рѣцѣ кажутъ, соловіи веселыми пѣсньми свѣтъ повѣдаютъ. 43.
Аще речемъ имъ, яко святыи духъ храмъ себѣ сътвори въ дѣвѣ, то ругаються, и аще речемъ въ духовьныи храмъ въселися, то и ту ругаються, а сами въ враны и въ дятелы, и въ мухы и въ усѣница и въ инъ вьсь гадѣ божие сущьство въводять. Златостр., 22—23 (XII в.). Вѣруемъ в поткы и в дятля, и в вороны, и в синици. Там же, 68. А иныя горшему поучаются: во птицы вѣрують, в дятлы и в желны и в вороны. Там же, 72 (XVI в.).